
انتشار مقاله
با عنوان "10 نکته کلیدی در نظام پیشنهادها"
در پایگاه خبری تحلیلی "صدای صنعتگر"
1403/05/06
نظام پیشنهادها یکی از اجزاء اصلی و حیاتی
سیستم مدیریت تویوتا است و کارکنان برای ارائه پیشنهادهای مفید، «آموزش» میبینند.
در شرکت خودروسازی تویوتا، کارکنان بهازای هر پیشنهاد مفید و اجرایی که بدهند، متناسب
با منافع حاصله، منفعت میبرند و مدیران نیز به همین ترتیب «عاشق» گرفتن پیشنهادها
هستند. پیشنهادهایی که بعضاً، حتی طرز مدیریت آنها را زیر سوال میبرد، اما در نهایت
منجر به "مدیر نمونه" شدن ایشان میشود!
- در شرکت خودروسازی تویوتا اغلب این پیشنهادها،
از پائین دستها است. دلیل این کار این است که سیستم مدیریت تویوتا باور دارد که
97% از مشکلات و نواقص، تنها توسط کارکنان قابل شناسایى هستند. بهعبارت دیگر سیستم
مدیریت تویوتا معتقد است که فهم مدیران از مشکلات و معایب، در حالت خوش بینانه فقط
3% است، به همین دلیل به مشارکت «تمام کارکنان»
اعتقاد و التزام عملی دارند.
- ۷۰۰هزار پیشنهاد در سال، ارائه ۸۰ پیشنهاد در هر ساعت، ارائه بیش از ۱۹۰۰ ایده در هر شبانه روز و ایدههایی که 99% آنها امکان عملی شدن دارند. اگر شرکت خودروسازی
تویوتا فاقد یک چنین «سیستم مدیریت» بود، این خودروساز تا چه میزان در پیشرفت دچار
وقفه میشد!
- عقل «من» کمتر از عقل «ما» کارایی دارد.
نیروی انسانی به لحاظ برخورداری از قدرت اندیشه، خلاقیت و نوآوری، بزرگترین داراییِ
هر سازمانی محسوب میشود، چرا که هرگونه بهبود و پیشرفت در سیستمهای فنی و سازمانی
توسط نیروی انسانی صورت میگیرد. رشد و پیشرفت هر سازمانی را وجود نیروهای با انگیزه،
خلاق و نوآور رقم می زنند. فرصتهایی که خلاقیت و نوآوری از طریق سیستم پیشنهادها ایجاد
می کند باعث نشاط کارکنان در کار شده و روحیه کارکنان را بهبود میبخشد.
- توان فکری و اندیشههای کارکنان در سازمان
به عنوان سرمایه نهفته و راکد میباشد. هر سازمان و مدیریتی بتواند از این سرمایههای
نهفته بیشترین استفاده را بکند به همان اندازه امکان رشد و توسعه میسّر خواهد شد.
نیروی انسانی بر خلاف سایر منابع با مصرف کردن، کاهش و یا مستهلک نمیشود. هر چقدر
از اندیشه و فکر بیشتر استفاده نمائید به همان اندازه توانایی اش بهبود مییابد.
- مشارکت، راهکاری است که به کارکنان اجازه
داده میشود بهجای اینکه همیشه مدیریت و رهبری شوند از تواناییهای خود بهره گیرند،
فکر کنند و قوه خلاقیت خود را بهکار اندازند و در تصمیمگیریها دخالت داشته باشند.
نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها یکی از سازوکارهای قدرتمند و اساسی شیوه مدیریت مشارکتجو
است که در بسیاری از سازمانهای صنعتی، بازرگانی و خدماتی بخشهای خصوصی و عمومیجهان
به صورت گسترده و همگانی کاربرد پیدا کرده است.
- نظام: مجموعه ای از اجزاء و روابط میان
آنها است که توسط ویژگیهای معین، بههموابسته یا مرتبط میشوند و این اجزاء با محیط
شان یک کل را تشکیل میدهند. پیشنهاد: هر فکر و ایده نو که بتواند منجر به ایجاد یک
تغییر مثبت، بهبود روش، افزایش کیفیت و تولید، کاهش هزینهها و بالا بردن روحیه کارکنان
و یا ... گردد. نظام پیشنهادها: یک نظام مدوّن برای فعال کردن ذهن افراد و بهکارگیری
ایدهها و نظرات آنها برای بهبود فعالیتهای سازمان میباشد.
- نظام پیشنهادها، نظامیاست برای همسو سازی
هرچه بیشتراهداف فردی با اهداف سازمانی، افزایش
انگیزه، تعهد و تعلّق کارکنان نسبت به تمامی امور و سازمان، بهره مندی بیشتر ازظرفیتهای
و توان فکری و خلاقیت موجود کارکنان در بهبود محصولات، خدمات، فرایندها ...، ایجاد
بانک اطلاعاتی از اقدامهای بهبود و گسترش و تعمیم آن در سایر بخشهای سازمان، بهبود
اطلاع رسانی اقدامهای بهبود صورت گرفته توسط افراد و واحدها توسط دیگر واحدها.
- نظام پیشنهادها، نظامیاست برای ارتقا راندمان
سازمان (شناسایی و حذف اتلافها، دوباره کاریها، افزایش سود، بهرهوری و ...) از طریق
اجرای پیشنهادها، شتاب و استمرار بخشیدن به چرخه بهبود و مبارزه با سکونزدگی در سازمان، افزایش سطح همکاری و همدلی بین مدیران و کارکنان،
افزایش رضایت شغلی کارکنان از طریق فراهم کردن زمینه مشارکت آنها در اداره سازمان
و بهره مندی از مزایای مشارکت، ایجاد فضای مناسب و پویا برای گسترش
یادگیری و خلاقیت در کارکنان و همچنین زمینه سازی برای استقبال و بکارگیری آنها توسط
مدیران در سازمان.
- بر اساس نظام پیشنهادها کلیه کارکنان از
عالیترین رده سازمانی تا پایینترین سطح آن میتوانند پیشنهادها، ایدهها، ابتکارات
و نظرات خود را برای رفع نارساییهای موجود در روند کاری و یا بهبود روشهای انجام
کار و یا افزایش کیفیت تولید ارائه دهند. البته رمز موفقیت نظام پیشنهادها فراگیر کردن
آن با باور و حمایت کاملِ مدیر ارشد سازمان است.

دوره آموزشی "نظام پیشنهادها"
دکتر علی اصغر صفری فرد (Ph.D)
نویسنده، مشاور و مدرّسِ
توسعه مهارتهای مدیریتی
09122137144